VMBN logo

Veelgestelde vragen over het huishoudelijk reglement versie 2021

Klik op de vraag om het antwoord te zien.

Heb je na het lezen van het huishoudelijk reglement en/of deze FAQ nog een vraag? Je kunt je vragen en opmerkingen betreffende het huishoudelijk reglement tot een week voor de ALV (uiterlijk 15 maart) indienen via info@vmbn.nl. In deze FAQ worden vervolgens de antwoorden opgenomen en/of besproken tijdens de ALV.

Heb je een vraag die uitgebreidere toelichting nodig heeft? Op 16 maart zitten we van 16.00 tot 17.00 uur klaar om je vraag te beantwoorden. Meld je aan voor dit informatie-uurtje door een berichtje te sturen naar info@vmbn.nl. Je krijgt dan een zoomlink toegestuurd. Ook de hieruit voortkomende toelichtingen van het bestuur worden meegenomen in de FAQ.

Een huishoudelijk reglement is een verzameling regels. Deze regels concretiseren de statuten. In tegenstelling tot de statuten is er geen notaris nodig bij het wijzigen van het huishoudelijk reglement, wel de goedkeuring van de ALV.


Beleid wordt gemaakt op basis van advies uit commissies, taskforces en projectgroepen. Door het bestuur voorgestelde wijzigingen worden voorgelegd aan de algemene ledenvergadering ter goedkeuring, waarna ze worden opgenomen in het HR.


De statuten staan boven het HR. Het verenigingsrecht, de wet staat op haar beurt weer boven de statuten.


In de afgelopen 5 jaar heeft de vereniging een aantal zaken anders geregeld. Het is tijd om de aanpassingen in het HR weer te geven.


De zinsnede: ‘Wij willen ons conformeren aan Europese en Intercontinentale ontwikkelingen in verenigingsverbanden MBSR/MBCT’; is gewijzigd in: ‘De VMBN richt zich op nationale en internationale ontwikkelingen in verenigingsverbanden van MBP′s’. Artikel 1.1 Beoordeling is toegevoegd.


De criteria voor het lidmaatschap categorie 1 en 2 zijn opgenomen in de bijlage ‘Overzichtstabel criteria lidmaatschap’. De lijst met door de vereniging erkende opleidingen is komen te vervallen. In plaats daarvan staan de VMBN geaccrediteerde opleidingen in Nederland en Vlaanderen vermeld op de website, evenals de erkende buitenlandse opleidingen, zie https://www.vmbn.nl/over-vmbn/lidmaatschap-vmbn/geaccrediteerde-opleidingen/ Vervallen is: ‘Elke andere hieraan gelijkwaardige afgesloten opleiding’ en ‘Elk hieraan gelijkwaardig opleidingstraject in MBSR/MBCT bij verschillende instanties en docenten/supervisors (de samengestelde route)’.


De kwaliteit van afgestudeerden met een samengesteld traject bleek in de praktijk niet of onvoldoende te kunnen worden vastgesteld door de toelatingscommissie. Dit maakte het werk van de toelatingscommissie ondoenlijk waardoor de VMBN zich in 2019 genoodzaakt zag om dit traject niet langer te honoreren voor categorie 1 lidmaatschap. De opleidingen die het betrof zijn hiervan op de hoogte gesteld.


Trainers die categorie 2 opgeleid zijn kunnen - in onderling overleg met de geaccrediteerde opleidingen tot categorie 1 - in de gelegenheid gesteld worden om hun opleiding tot categorie 1 trainer aldaar voort te zetten. Op deze wijze is de kwaliteit van het kandidaat lid voldoende vast te stellen.


In artikel 2.6 zijn de afspraken rond de contributie inning, betaling en vaststelling opgenomen.


Naast een registratie als trainer of supervisor kent de vereniging nu ook begunstigers. Begunstigers of donateurs schenken jaarlijks een door de algemene ledenvergadering vastgesteld bedrag. Begunstigers worden uitgenodigd voor alle verenigingsactiviteiten en hebben geen stemrecht. 3.1 Herregistratie van leden, zal opgenomen worden in het HR zodra het beleid klaar is.


Passend bij een vereniging 3.0 zijn naast de bestuursfuncties (voorzitter, etc.) in het HR de vijf primaire aandachtsvelden van het bestuur opgenomen, te weten: kwaliteit, maatschappelijke relevantie, communicatie, lerende organisatie en innovatie. Onder artikel 6 Bureau zijn de bureautaken opgenomen.


Ja, de geschillenregeling is te vinden onder artikel 7, er wordt verwezen naar de notitie ‘VMBN interne geschillen’ op de website.


De opleidingscommissie en de commissie nascholing zijn niet meer operationeel in verband met de ontwikkeling van nieuw accreditatiebeleid in de werkgroep Accreditatie. De taken van de PR en voorlichtingscommissie zijn overgenomen door de communicatiecommissie. Toegevoegd zijn de kascommissie, klachtencommissie, vertrouwenspersoon en de wetenschapscommissie. Het subkopje ‘taken‘ is veranderd in de subkopjes ‘opdracht‘ en ‘mandaat‘; ‘samenstelling‘ en ‘termijn‘ is gelijk gebleven.


Daar waar commissies een permanent en meestal uitvoerend karakter hebben (soms ook beleidsadviserend) kan de vereniging taskforces en projectgroepen in het leven roepen voor een tijdelijke opdracht. Bij een taskforce is de termijn waarbinnen de opdracht uitgevoerd gaat worden nog niet te bepalen, bij een projectgroep wel.


Nieuw herregistratie- en accreditatiebeleid; commissies voor (her)accreditatie van opleidingen en nascholingen; en erkenning van MBP’s. Het bestuur krijgt te maken met de WBTR (wet bestuur en toezicht rechtspersonen), mogelijk levert dit aanvullingen op voor in het HR.


Ja, je kunt je vragen en opmerkingen betreffende het huishoudelijk reglement tot een week voor de ALV (uiterlijk 15 maart) indienen via info@vmbn.nl. In deze FAQ worden de antwoorden opgenomen en/of besproken tijdens de ALV.