Retraitecriteria

Om toegelaten te worden tot het VMBN lidmaatschap categorie 1 of 2 heb je de volgende retraite-ervaring nodig:

Lidmaatschap categorie 1

Minimaal 1 begeleide stilteretraite van 10 opeenvolgende etmalen of 2 retraites van minimaal 5 opeenvolgende etmalen in de meditatietraditie, zoals MBSR, Vipassana, Zen, Shambala, Shamata of Dzogchen, in de afgelopen 4 jaar.

Lidmaatschap categorie 2

Minimaal 1 begeleide stilteretraite van minimaal 7 etmalen of 2 retraites van minimaal 3 en 4 etmalen in de meditatietraditie, zoals MBSR, Vipassana, Zen, Shambala, Shamata of Dzogchen, in de afgelopen 4 jaar. Let op! Retraites van 3 en 4 etmalen gelden niet voor toelating tot categorie 1 trainer.

Een geldige retraite verloopt grotendeels in stilte, afgewisseld met begeleide meditatie, yoga of een dhamma talk, of een individuele of groepsuitwisseling met een meditatie leraar (minder dan 1 uur per dag).

Voor online retraites hebben we een Leidraad opgesteld.  Online retraites tellen tot 1 januari 2022 onder voorwaarden mee voor certificering, zie de Leidraad voor meer informatie.
Deelnemers aan online retraites dienen na afloop een evaluatieformulier in te vullen. Klik hier voor het evaluatieformulier.

Hieronder staat een voorbeeld van een veelvoorkomend retraite dagprogramma. 

Voorbeeld dagprogramma stilteretraite:

6:00 uur ontwaken, thee en loopmeditatie

6:45 uur zitmeditatie

7:15 uur ontbijt

8:00 uur informele meditatie, werkmeditatie

8:45 uur mindful yoga/loopmeditatie

9:30 uur zitmeditatie (met begeleiding)

10:15 uur loopmeditatie (en thee/koffie)

11:15 uur zitmeditatie

12:00 uur loopmeditatie

12:30 uur zitmeditatie

13:00 uur warme maaltijd

13:45 uur informele meditatie

14:45 uur loopmeditatie

15:30 uur zitmeditatie

16:15 uur loopmeditatie

17:00 uur zitmeditatie

17:45 uur broodmaaltijd

18:30 uur informele meditatie

19:00 uur loopmeditatie (met begeleiding)

19:45 uur zitmeditatie (Dhamma talk)

20:30 uur loopmeditatie

21:00 uur zitmeditatie

21:30 uur informele meditatie en rust

Informele meditatie houdt in: loop-, zit- of ligmeditatie, het doen van buigoefeningen, yoga, wandelen, douchen, een dutje doen, tai chi, corvee …, dit alles met aandacht en in stilte.